" Cea mai bună reclamă este un produs bun."
Alan H. Meyer
HOME     MARKETING     POLITICI DE MARKETING     STATISTICĂ     CĂRȚI     TESTE     ATESTATE     INFORMAȚII UTILE

Produs

În marketing se utilizează termenul generic de "produs" pentru a se face referire la bunuri și servicii. Bunurile sunt materiale, tangibile, în timp ce serviciile sunt intangibile; de exemplu, fac parte din prima categorie: un stilou, o cămașă, iar din a doua: o călătorie cu avionul, curățarea chimică a unei haine, etc. Indiferent dacă este vorba de bunuri sau de servicii, produsele sunt achiziționate de persoane fizice (piețe pentru marele public) sau de profesioniști (piețe industriale).

Există mai multe tipuri de produse:

  • produse-lider, cele care crează imaginea firmei, succesul și cifra ei de afaceri și atrag cel mai mare număr de clienți;
  • produse-locomotivă, care atrag după ele celelalte produse; acestea sunt adesea produse-lider;
  • produse vândute în pierdere sau articole cu preț mic, care atrag clienții datorită prețului lor scăzut și care trebuie să fie clar diferențiate de cele al căror preț ridicat le plasează în fruntea gamei și a căror imagine de produse de calitate creează o aură care se presupune că se va răspândi asupra tuturor celorlalte produse ale mărcii;
  • produse tactice sau complementare destinate nu atât vânzării, cât completării gamelor pentru a evita golurile și reacția negativă a clientului, care ar decurge din asta.

    Un produs nu există la modul abstract, ci numai dacă cineva vrea să-l cumpere, adică dacă există o piață pentru el.

    Există patru căi prin care firmele decid ce să vândă:

    1. Să vândă ceva care există deja.
    2. Să facă un lucru pe care îl cere toată lumea.
    3. Să anticipeze un lucru pe care îl va cere cineva.
    4. Să facă un lucru pe care nu l-a cerut nimeni, dar care îi va încânta pe cumpărători.
    Ultima cale este mult mai riscantă decât primele, dar dacă e încununată de succes, aduce și câștiguri mult mai consistente.

    Costă mai mult să creezi și să vinzi produse proaste, decât produse bune. ,,Cea mai mare parte a produselor din majoritatea companiilor sunt găuri negre pentru lichiditățile firmei. Nu sunt doar complet lipsite de valoare, ci secătuiesc perpetuu resursele firmei.” (Bruce Henderson – Boston Consulting Group). În economiile cu evoluție lentă, mai ales, firmele trebuie să-și concentreze investițiile asupra unui grup mai redus numeric de mărci foarte puternice (mărci-locomotivă), care au capacitatea de a impune o primă de preț, grad înalt de loialitate în rândul cumpărătorilor și o cotă de piață mai mare decât a tuturor celorlalte mărci din categorie, și pot fi prelungite asupra unor produse din categorii înrudite.

    Prea multe sunt firmele care continuă să țină un portofoliu de produse prost alcătuit. Firma trebuie să participe pe mai multe porțiuni ale pieței pe care vrea să o domine. Nu întotdeauna produsul cel mai bun cucerește piața. Uneori câștigă nu produsul mai bun, ci produsul mai bine prezentat pe piață. Profesorul Theodore Levitt de la Harvard observa: "Un produs nu devine produs decât dacă se vinde. Altfel, e doar o piesă de muzeu."